Treningssamling med Jomfrureiser og trener Ingrid Kristiansen til Fuerteventura (Del 1 av 3)

Ingrid Kristiansen

21-28/2 – 2015: Turen startet på Gardemoen, der traff jeg 12 spente damer som skulle reise med meg på treningssamling (løpesamling). Det var ikke tvil om at flere var ganske spente på hva dette ville bli for en slitsom uke med en rå trener som meg, men jeg håpet at i løpet av uka vill de få et annet inntrykk av at trening/løping ikke trenger å være så slitsomt, men moro. Vi fikk alle hilst på hverandre og fant plassene våre på flyet. Turen nedover gikk greit og alt gikk etter planen. Kom frem til hotellet og fikk rommene våre, deretter var det tid til et bli kjent møte. Det har jeg god erfaring med på slike turer. Alle forteller litt om seg selv hvor gammel hva de jobber med, familie, trening og hvorfor de er med på denne turen mm. Dermed blir vi fort en fin sammensveiset gruppe som vet det viktigste om hverandre og som vi blir bedre kjent med i løpet av denne fine trenings uka. Hotellet vi bor på ligger helt nord på øya og har fine fasiliteter, god mat og drikke så den biten hadde Jomfrureiser med Charlotte ordnet for oss. Nå var det bare for meg og gruppa å få utnyttet tiden både med trening og avslapping.

Dag 1:

Økt1: Vi startet første økt kl.9.30. det var vel liten tvil om at gjengen var spent. Vi gikk løp langs stranden først i 15 min før vi hadde løpeteknikk trening, der den enkelte fikk tilbakemelding på hvordan de kunne utnytte forbedre       sin stil best mulig. Her drev vi på en stund og alle fikk noen arbeidsoppgaver de skulle jobbe videre med. Etter denne introen til løpingens gleder løp alle deltakerne en passe lang runde 2 – 8 km. Viktig og differensiere slik at alle får det som passer dem.

Deretter var det restitusjon med god mat og drikke og soling ved et av flere svømmebasseng. Herlig!!

Økt2: Møttes kl.17.00, jogget, løp, gikk oss varm bort til stedet der vi skulle løpe intervalltrening. Prøvde å lære gruppa at intervalltrening kan være gøy og ikke alltid så hardt. Men også blant noen av deltakerne i denne gjengen var holdningene til intervall trening. Jo hardere jo bedre. Håper de fikk med seg viktig lærdom i dag.

Ingrid Kristiansen

Etter endt trening i 18.30 tiden var det tid til dusj, kos og avslapping før vi spiste en samlet og hyggelig middag.

Dag 2:

Økt 1: I dag startet vi 1. Økt kl.9.00 .To løpeøkter på første dag noe tøft for de fleste. Ikke alle bein er vant med det, derfor tok vi stavene fatt i dag og hadde stavgangs instruksjon ute i ”ørkenen”. Fantastisk flott. Tror jeg fikk omvendt noen til å tro på at stavgang kan være fin trening hvor man får både styrke og kondisjon i samme økt. Ikke verst og det beste av alt, vi kan trene ute.

Ingrid Kristiansen ,Nordic Walking

Etter terping på riktig og kraftfull gang med stavene både i motbakker, nedover og på flat mark gikk vi oss en lang fin tur. Var ute i mer enn 2 t. Skal hilse og si det var deilig å komme hjem til lunch.

Deretter gjorde vi som dagen før slappet av med god mat og drikke og soling ved et av flere svømmebasseng. Herlig!! Vel fortjent spreke jenter!!

Ingrid kristiansen

Økt 2: På denne økta sto enkel styrketrening på programmet. Vi møttes som vanlig kl.17.00 og gikk/jogget bort til styrketreningsplassen ca. 15 min. Programmet som jeg hadde lagt opp var en enkel sirkel trening der vi alle gjorde samme øvelse i 45 sek. og hadde 15 sek pause. 10 øvelser og to runder, så det ble en god styrkeøkt. Jeg la spesielt vekt på legg, mage, rygg, hofteleddsbøyere, arme. Etter denne styrketreningen jogget/gikk noen tilbake til hotellet mens andre løp ca. 6 km.

Viktig og differensiere treningen slik at alle føle de mestrer den oppgaven de får.

Også i dag velfortjent dusj og noe avslapping før samlet middag hvor vi koste oss med god mat og drikke. Oppsummering av dagens treningsøkter. Alle var enige om at det hadde vært en fin variert treningsdag.