Lang flott padletur med overnatting!

Start padletur

For et par dager siden fortalte meteorologene at det skulle bli knall vær her på Østlandet og da bestemte vi oss for en utflukt med kajakk fra hytta vår innerst i Eidangerfjorden. Vi pakket ned telt, primus, litt mat for et par dager, soveposer og ellers litt ekstra klær.

Det gikk fort og greit og pakke så vi var på sjøen i 10.30 – tiden etter en lang god frokost med både egg og bacon. Tenkte det var lurt å spise litt god mat før en slik lang padletur (ca. 35 – 45 km)

2Padletur

Turen startet i nydelig vær og blikk stille fjord.Helt fantastisk frihetsfølelse og padle ut fjorden. Vi passerte Heistad, Brevik, Stathelle og kom så til Langesund før vi svingte av og padlet over Rognsfjorden mot Kragerø.

3 Padletur

4 padletue

5Dette fjordstrekket kan være ganske bølgete og ekkelt, da havet står rett på her, men i dag var det lite eller ingen bølger. Derfor ble denne kryssingen bare en lek.

Det var ikke andre kajakker som krysset fjorden da vi gjorde det, men vi var ikke alene. Ett ti talls store og mindre motorbåter og seilbåter krysset fjorden i litt større fart enn oss, men vi hadde det topp på vår ferd sørover mot Kragerø. Etter at vi hadde passert Rognsfjorden var det tid for litt mat, så vi fant oss et fint lite skjær og fant frem primusen.

Herlig med litt primitiv mat og drikke ute i det fri. Etter denne rasten gikk turen videre mot Valle, der stoppet vi for å kjøpe oss en is og litt annet godt (sjokolade og brus). Det er godt og ha litt ekstra energi dersom man skulle gå tom.

Etter turen innom Valle gikk turen videre i den fantastiske skjærgården.

11Vi padlet bl.a. langs Langøy og mange andre små øyer. Masse flotte hytter og mye liv her på en slik flott dag. Vi fant oss en fin overnattingsplass i sundet mellom Langøy og Gumøy.

Vi slo opp teltet og laget oss god mat og drakk et par øl. Denne enkle primusmaten smaker jo ekstra godt etter en dag på fjorden. Det var mange båter i alle størrelser og fasonger som kjørte forbi vår teltplass hele kvelden. Kvelden ble ikke så sen for oss så klokka 22 var vi i seng. Godt å være uthvilt til neste dag og padleturen som ventet oss da.

14Neste dag våknet vi til like flott vær. Vi laget oss en god og enkel frokost før vi pakket sammen og startet dagens padletur. Turen gikk først ned til Kragerø forbi Berøy , vi padlet inn til indre havn i Kragerø og kjøpte oss en is og så på livet i byen før vi satte oss i kajakkene igjen og satte kursen mot Skåtøy og Oterøy. Flott skjærgård å padle i, ja det er et paradis for padlere her nede i området rundt Kragerø/Valle.15

17Vi padlet på østsiden av Gumøy og kom til det smale sundet som heter Kreppa. Kjent sted for alle som ferdes med båt i dette området. Nå var det tid for en rast på et skjær igjen og i dag var menyen tomatsuppe. Du verden hvor godt det kan smake med noe så enkelt ute i det fri etter flere timers padling.

18Etter er godt måltid mat satte vi kursen innover mot Havsund. Der padlet vi indre led langs den flotte Bamblekysten, før vi igjen satte kursen mot Rognsfjorden.

19Da vi skulle starte på Rognsfjorden på vår vei hjemover ble jeg akutt sliten i armene, ja jeg fikk rett og slett kramper. Men med rolig padling skulle jeg greie de 15 – 16 km hjem til hytta. Vi var heldige som hadde blikkstille, så det krevde ikke så mye kraft i padlinga for å komme litt fremover. Vi passerte Langsund i OK stil tiltross for mine slitne armer.

Nå hadde vi bare strake veien hjem, men den ble lang og tung for meg. Det er lenge siden jeg har følt meg slik, ja var rett og slett utrent for den lange belastningen for armene. Da vi kom hjem var det ikke mye kraft igjen, men etter et godt måltid mat og god drikke var formen raskt tilbake. Km måleren viste at dagens etappe var 52 km og med 39km dagen før er dett vel ikke så rart at armene mine steiket. Men summa sumarum hadde vi to flotte dager i kajakkene i fantastisk skjærgård. Kan anbefales.

Heia Porsgrunn, Bamble og Kragerø!!!